پیرو کلام امیرعوالم خلقت اعرف الحق تعرف اهله

دلایل غیبت حضرت مهدی علیه السلام از دیدگاه روایات - نجم الدین طبسی، تدوین: سید حسن واعظی

دلایل غیبت حضرت مهدی علیه السلام از دیدگاه روایات - نجم الدین طبسی، تدوین: سید حسن واعظی

مقدمه
روایات زیادی درباره ی غیبت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از وجود مبارک پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه ی اطهار علیهم السلام وارد شده است.
برخی از آن ها، درباره ی وقوع غیبت است، چنان که فرموده اند: «قائم ما را غیبتی است بس طولانی » (1) و گروهی از آن ها، طولانی بودن مدت آن را مطرح کرده اند. (2) نیز در بعضی از آن ها، برای غیبت، حکمت ها و فوائدی مطرح شده است، هر چند فلسفه ی اصلی آن، ظاهرا، بیان نگردیده است، بطوریکه فرموده اند: «ما، ماذون نیستیم علت آن را بیان نماییم » . (3) پس معلوم می شود علت حکیمانه ای برای غیبت وجود دارد، چرا که خداوند حکیم، کار عبث و بیهوده انجام نمی دهد، هر چند در روایات به آن تصریح نشده است. و دسته ای نیز شرایط و اوضاع پیش از ظهور را مطرح کرده اند و...
یکی از بحث های مهم در موضوع مهدویت، بحث غیبت است.
عالمان و فقیهانی مانند ثقة الاسلام کلینی، شیخ صدوق، شیخ طبرسی، مرحوم نیلی، علامه مجلسی، ... تعلیل هایی آورده اند که بعضی از آنها، در خود روایات هست و بعضی از استظهارات خودشان است.که در لابه لای این روایت، به نکاتی مانند کیفیت انتفاع و استفاده ی مردم از آن حضرت در دوران غیبت، اشاره می کنند وجوهی را در مورد تشبیه غیبت حضرت به خورشید پس ابر دارند که ما این بحث را بعد از بررسی علل غیبت، ذکر خواهیم کرد.
ما، در این نوشتار، سعی داریم که ابتدا، روایاتی که در ارتباط با سبب غیبت است، بیان کنیم، سپس آن ها را از نظر سندی و دلالی بررسی کرده و در پایان نتیجه بگیریم. بنابراین، بحث را در سه مرحله پی می گیریم.



:: موضوعات مرتبط: امام زمان عجل الله تعالی فرجه، ،
:: برچسب‌ها: مهدویت, غیبت, سید حسن واعظی, نجم الدین طبسی, حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : چهار شنبه 21 خرداد 1393
ویژه نامه آیت الله سید علی میلانی

ویژه نامه آیت الله سید علی میلانی

حضرت آیت الله سیّدعلی حسینی میلانی، در ماه مبارك رمضان سال 1367 هجرى قمرى در شهر نجف اشرف در خانواده‌اى اصيل و ريشه‌دار علم و فضيلت ديده به جهان گشود.

در دوران كودكى به همراه پدر بزرگوارش آيت الله سيّد نور الدين ميلانى به كربلاى معلاّ مهاجرت كرد، پدرش از علما و دانشمندان بزرگ كربلاى معلّا و امام جماعت حرم امام حسين (عليه السلام) بود. وی پس از مهاجرت به ايران، چندى در جوار حرم حضرت عبدالعظيم حسنى(عليه السلام) در شهر رى به نشر و ترويج مكتب اهل بيت(عليهم السلام) پرداخت. در سال 1425 هجرى قمرى همانجا درگذشت، و در شهر مقدس قم دفن شد.

آیت الله میلانی تحصیل علوم اسلامی را در حوزۀ علميه كربلاى معلاّ آغاز کرد؛ دروس مقدّمات را از استاد سيد محمّد، فرزند آيت الله سيّد مرتضى آل صاحب رياض طباطبائى و دروس سطح را در محضر علماى بزرگ آن دیار – که از شاگردان جدّش آيت الله العظمى سيد محمّد هادى ميلانى بودند ـ از جمله: شيخ محمّد شاهرودى، شيخ محمّد حسين مازندرانى، شيخ عبدالحسن بيضانى و سيد محسن جلالى كشميرى فرا گرفت. آنگاه براى تكميل دروس به نجف اشرف مهاجرت كرد و در حوزۀ كهن آن ديار در دروس بزرگان فقه و اصول شركت کرد. متأسّفانه ديرى نپاييد كه بنا به دستور حزب بعث، در سال 1390 به همراه دانشمندان و فضلاى ايرانى و عدّه‌اى از شيعيان ناگزير به ترك كشور عراق، و رهسپار ايران شد.

نخست طبق صلاحديد جدّ بزرگوارش، مرجع بزرگ شيعه، آيت الله العظمى ميلانى(قدس سره) راهى مشهد مقدس شد و در دروس عالى آن مرجع بزرگ در حوزۀ علميه مشهد مقدس شركت کرد و تا رجب سال 1394ق، که آیت الله میلانی درگذشت، همواره در خدمت آن بزرگ مرجع، خوشه چين علوم او بود.

بعد از وفات جدش، به قم آمد و در دروس فقه و اصول اساتید بنام حوزۀ علمیۀ قم شرکت کرد. از اساتید وی می توان آيت الله العظمى آقاى سيد محمّد رضا موسوى گلپايگانى در فقه، آيت الله العظمى آقاى شيخ حسين وحيد خراسانى در فقه و اصول، آيت الله العظمى آقاى سيد محمّد حسينى روحانى در اصول، آيت الله العظمى مرجع عالى قدر آقاى ميرزا كاظم تبريزى در فقه، و آيت الله العظمى آقاى شيخ مرتضى حائرى در فقه را نام برد.

 



:: موضوعات مرتبط: امامت، ،
:: برچسب‌ها: آیت الله سید علی میلانی, ویژه نامه, زندگینامه, ویژه نامه آیت الله میلانی,
ن : علی حسین زاده
ت : چهار شنبه 7 خرداد 1393
وظايف امت در برابر امام

وظايف امت در برابر امام

چکیده

در مقاله پیش رو دلایل نقلی مهم ترین وظایفی که در برابر معصومین علیهم السلام باید رعایت گردد، به شیوه برهانی بررسی می شود؛ وظایفی مانند: معرفت، اطاعت، تسلیم، شکر، دوستی با دوستان و دشمنی با دشمنان امام، نصرت، احیای امامت اهل بیت علیهم السلام ، دعا و انتظار ظهور. معرفت امام شرط حصول ایمان، اعتقاد و عمل است. و این معرفت را می توان مقدمه ای واجب برای شناخت خداوند و رسول، حکمت خلقت، اساس اسلام و حصول به عبودیت خداوند دانست.



:: موضوعات مرتبط: امیرالمومنین علیه السلام، امامت، اهل البیت علیهم السلام، ،
:: برچسب‌ها: ائمه علیهم السلام, امام, وظایف امت, معرفت امام, اطاعت از امام, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : چهار شنبه 7 خرداد 1393
غدير آخرين جايگاه اعلام عمومی جانشيني اميرالمؤمنين علیه السلام - سید علی حسینی میلانی

غدير آخرين جايگاه اعلام عمومی جانشيني اميرالمؤمنين علیه السلام - سید علی حسینی میلانی

غدير آخرين جايگاه اعلام  عمومی جانشيني اميرالمؤمنين علیه السلام[1]

سید علی حسینی میلانی[2]

 چکیده :

غدیر یادآور امامت امیرمؤمنان علی(علیه السلام) و انتصاب رسمی ایشان بر این مقام والاست. امامت عهد و پیمانی بسان نبوت است و به دست خدای متعال بوده و هیچ کس بدان مقام نایل نمی گردد، مگر اینکه او اراده کند.

پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) از آغازین روز رسالت خویش در هر فرصت و موقعیت و در میان هر گروه و جماعت مردم را به امامت امیرمؤمنان علی(علیه السلام) فرا می خواند و با عبارات و کلمات گوناگون آن را به امت خویش می رساند؛ تا اینکه در غدیر هر آنچه را که به صورت پراکنده دربارۀ امامت و ولایت علی(علیه السلام) فرموده بود، در یک مجلس بیان کرد.

این نوشتار مراحل اعلام جانشینی امیر المؤمنین(علیه السلام) را از آغاز بعثت در شش مرحله بر شمرده، و غدیر را آخرین جایگاه اعلام عمومی جانشینی آن حضرت می‌داند. سپس با نقل واقعۀ غدیر، به بیان خطبه و معانی واژۀ «مولی» و دلالت آن بر امامت امیر المؤمنین می‌پردازد و در ادامه به تشکیکها و ایرادهای برخی از اهل سنت، پاسخ می دهد.

** مدرس خارج فقه و اصول در حوزه علمیه قم و مؤلف آثار متعدد در زمینه امامت.



:: موضوعات مرتبط: اهل سنت، امیرالمومنین علیه السلام، امامت، ،
:: برچسب‌ها: غدیر, حدیث غدیر, امامت و جانشینی امیرمؤمنان علی علیه السلام, معنای واژه مولی, سید علی حسینی میلانی, فصلنامه امامت پژوهی, فصلنامه امامت پژوهی 9, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : چهار شنبه 7 خرداد 1393
خاورشناسان و ديدگاه شيعه درباره جانشينی حضرت علی علیه السلام - محمد حکيمی

خاورشناسان و ديدگاه شيعه درباره جانشينی حضرت علی علیه السلام - محمد حکيمی

 چکیده :

از آن جا که دین مقدس اسلام آخرین و فراگیرترین دین الهی و پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آلهنیز آخرین سفیر و خاتم انبیاست چگونه امکان دارد رسول خدا (صلی الله علیه و آله) برای استمرار وگسترش فرهنگ دینی و دست آوردهای رسالتش کسی را پس از خود برنگزیند؟ از طرفی هم دشمنان داخلی اسلام (منافقان) و دشمنان خارجی آن (روم و ایران) در پی فرصت بودند تا با به وجود آوردن روی کرد جدید در حوزه رهبری اسلام، به اهداف خود جامه عمل بپوشانند. بنابراین از شخصیت همانند پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) که در پی ایجاد جامعه ایده آل مبتنی بر ارزش های انسانی الهی و تداوم آن بود، بعید است که برای خود جانشین و خلیفه تعیین نکند و امت اسلام را به حال خود رها سازد. از این روی، تاریخ نگاران شیعه معتقدند که پیامبراسلام (صلی الله علیه و آله) مثل پیامبران گذشته برای خود جانشین تعیین فرمود. آن حضرت در جاهای مختلف به ویژه در غدیر خم، امیرمؤمنان علی (علیه السلام) را به جهت لیاقت و شایستگی و از همه مهم تر به جهت تعیین خداوند برگزید، اما پس از رحلت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) علی رغم نص قرآن و تأکید پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)،… برخی از فرصت طلبان این جانشینی را نادیده گرفتتد که درجای خود باید بررسی و نقد شود. بنابراین، شیعیان عقیده دارند که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) علی (علیه السلام) را جانشین خود معرفی فرموده است.



:: موضوعات مرتبط: امیرالمومنین علیه السلام، ،
:: برچسب‌ها: پیامبراعظم صلی الله علیه و آله, امام علی علیه السلام, خلافت, خاورشناسان, محمد حکيمی, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : جمعه 2 خرداد 1393

محمد بن حسن عسکری (عج) آخرین امام از امامان دوازده گانه شیعیان است. در ١۵ شعبان سال ٢۵۵ هـ.ق در سامرا به دنیا آمد و تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین امام شعیان ما است. مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفته اند از نوادگان قیصر روم بوده است. «مهدی» حُجَت، قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله، صاحب زمان، ولی عصر و امام عصر از لقبهای آن حضرت است.